dentistsnearby-covid-19   dentsplysirona-malaysia-dentistsnearby  StraumannGroup Logo Certified Partner RGB 1   AI logo 400x200 

search-dentists-malaysia

 Hanya jika anda mahukan gigi yang lurus!

Ada satu jenaka lama dalam dunia pergigian tentang pemakaiaan retainer : pesakit bertanya pada doktor, “berapa lama saya perlu memakai retainer?” yang kemudian di jawab oleh doktor, “berapa lama anda mahu gigi anda kekal tersusun?”

Kenyataan nya gigi kita bergerak, jadi mengekalkan posisi nya ialah kunci untuk senyuman yang menawan di akhir rawatan. Retainer melindungi pelaburan braces anda. Malah, bahagian pengekalan di dalam rawatan ni, dalam sesetengah tahap, ialah diagnosis lain, kerana mengekal kan gigi si posisi / tempat yang sama seperti pada akhir rawatan ialah penyumbang terbesar dalam hasil akhir rawatan.

Kami tak hanya meluruskan gigi anda dan habis di situ begitu sahaja. Kami akan beri kan anda plan pengekalan yang di cipta khas untik setiap individu termasuk lah ‘follow-up’ selama sembilan bulan selepas rawatan siap.

Kami jadikan anda sebagai sebahagian dari keluarga braces kami dan menggalak kan anda untuk menghubungi kami jika ada apa-apa isu yang perlu di bangkitkan. Pengekalan “retention’ ialah sangat penting untuk kejayaan jangka masa panjang sehingga kan perbincangan tentang retainer akan di bincangkan terus semasa rawatan. Kami membincang kan tentang retainer semasa temujanji untuk pemasangan braces anda, kemudian kami terus kan dengan mengulangi kepentingan nya sepanjang rawatan berlangsung. Dengan cara itu, semasa braces di buka, tidak ada kejutan tentang fakta yang retainer perlu di pakai untuk mengekal kan senyuman menawan yang dah dapat di capai melalui rawatan braces.

Sementara sesetengah klinik gigi ada satu protokol pengekalan yang di gunakan untuk semua pesakit, kami ada beberapa protokol berbeza yang disesuai kan dengan keperluan spesifik setiap pesakit. Protokol mana yang di gunakan bergantung pada faktor seperti diagnosis asal, samada gigi ada potensi yang lebih tinggi untuk kembali pada keadaan asal, dan protokol mana yang paling selesa dan mudah untuk pesakit gunakan.

Sekali lagi, tanpa retainer, gigi akan bergerak, jadi perbincangan tentang protokol mana yang di gunakan bergantung juga pada kepatuhan seseorang pesakit, tapi kebiasaany nya di cipta khas untuk memastikan potensi masalah gigi anda dari terjadi semula kurang.

Kebanyakan pesakit akan mendapat retainer mereka seminggu selepas braces di buka. Pesakit yang ada potensi tinggi untuk gigi bergerak dengan pantas, akan di berikan retainer pada hari yang sama braces mereka di buka.

Semasa retainer diberi kan pada pesakit, kami akan memsatikan  yang ianya betu; - betul padan dan beri kan arahan tentang bagaimana untuk menjaga dan membersih kan retainer anda. Kami mahu pesakit - pesakit kami faham sepenuhnya tentang cara penjagaan retainer mereka agar ia boleh bertahan selama mungkin.

Ada beberapa pendapat berbeza tentang berapa lama retainer perlu di pakai. Sesetengah doktor gigi percaya yang dengan memakai retainer untuk beberapa minggu dan mencukupi untuk mengekal kan gigi di posisi nya setelah pergerakan gigi selesai.Tak kira lah samada remaja atau dewasa, kami nak kongsi kan mesej ini tentang retainer : Ia memakan masa yang masa, usaha, dan perbelanjaan wang untuk menggerak kan gigi anda ke posisi asal nya. Menggerak kan gigi ke posisi yang sebelum nya bukan berada di situ ialah melawan hukum alam juga sebenar nya. Kerana ia di gerakkan dari satu tempat ke satu tempat yang lain, ada  kemungkinan besar yang ia akan kembali ke posisi awal nya semula. Kerana itu lah, kita perlu komited dengan protokol ‘retention’ - pengekalan, sebelum rawatan di mulakan pun.

Baca Lebih Lanjut Di Sini : Perlu ke saya memakai Retainer?

×

dentistsnearby-newsletter-subscribe-150px-for-web

! IMPORTANT ! Check Your Email

Info Pergigian Exclusive Di Emel Anda!
Exclusive Dental Updates / Offers In Your Inbox!